Namnet Ford Model A har använts för två olika bilmodeller:
- Ford Model A för perioden 1903 – 1904
- Ford Model A för perioden 1927 – 1931
Ford Model A (1903 – 1904)
Det här är den första bil som producerades av Ford Motor Company. Den allra första köparen var tandläkaren Ernest Pfennig i Chicago som blev ägare till en Ford Model A den 23 juli 1903. Totalt tillverkades 1 750 exemplar av Ford Model A under åren 1903 och 1904.
När Ford Motor Company sålde sin första Ford Model A var bolaget nära ruinens brant. Av de $28 000 som ursprungligen investerats i företaget fanns mindre än $225 kvar på bankkontot. Som tur var sålde Model A tillräckligt bra för att företaget skulle gå med vinst, och Henry Ford kunde fortsätta sin verksamhet.
Specifikationer
Tillverkare | Ford Motor Company |
Designer | Henry Ford |
Tillgängliga varianter | 2-seat runabout
Rear-entry 4-seat tonneau |
Motor | Flat-2 1668 cc 8hp som producerade 8 hästkrafter (6 kW).
Motorn var monterad i centrum av bilen. |
Transmissionssystem | Planetväxellåda med 2 växlar + backväxel |
Hjulbas | 1,8 meter (72 tum) |
Tjänstevikt | 562 kg (1 240 lbs) |
Maxhastighet | 45 km/h (28 mph) |
Bromsar | Bandbromsar på bakhjulen |
Färg | Röd |
Ford Model AC
Vissa exemplar av Ford Model A försågs med den mer kraftfulla motor som tagits fram för Ford Model C, och dessa exemplar såldes som Ford Model AC.
Ford Model A (1927 – 1931)
Ford Model A lanserades samma år som produktionen av Ford Motor Companys enorma succé Ford Model T upphörde. Ford Model T (”T-forden”) hade då hunnit bli omodern jämfört med konkurrenterna på marknaden, särskilt de som kom från General Motors.
Ford Model A började produceras den 20 oktober 1927 och försäljningen startade den 2 december samma år. (Årsmodell 1928). Man kunde välja mellan fyra olika standardfärger.
Försäljningen av Ford Model A gick mycket bra och den 4 februari 1929 såldes bil nummer 1 miljon. Redan den 24 juli samma år nådde man milstolpen 2 miljoner sålda bilar. I mars 1930 såldes bil nummer 3 miljoner. Vid det här laget hade antalet tillgängliga varianter av Ford Model A ökat till nio stycken.
Den billigaste versionen av Ford Model A var en roadster som kostade $385. I toppen av prislistan hittar vi en lyxig town car (coupé de ville) för $1400.
När Ford Motor Company avslutade produktionen av Ford Model A i mars 1932 hade totalt 4 858 544 exemplar tillverkats, fördelat över sju bilfabriker i USA och åtta bilfabriker utomlands. Någon tillverkning av Ford Model A förekom aldrig i Sverige, däremot fanns det fabriker i närliggande Köpenhamn (Danmark), Cologne (Tyskland), Cork (Irland) och Trafford Park (Storbritannien).
Smeknamn på Ford Model A
- A-Model Ford
- The A
- A-bone
- A-forden
Specifikationer
Tillgängliga varianter | A – Chassis Convertible Sedan (A-400) Business Coupe Coupe Deluxe Coupe Special Coupe (’28-29 limited run) Sport Coupe Standard Coupe Deluxe Coupe Standard Fordor Sedan – Murray Standard Fordor Sedan – Briggs Deluxe Fordor Sedan – Murray Deluxe Fordor Sedan – Briggs Leatherback Fordor Sedan Standard Fordor Sedan – Slant windshield Mail Truck Panel Truck Phaeton 2-door Phaeton 4-door Deluxe Service Pickup Roadster Pickup Cabriolet Pickup Deluxe Pickup Standard Roadster Roadster Utility Deluxe Roadster Sport Roadster Station Wagon Taxi Cab Town Car Town Car Delivery Standard Tudor Sedan Deluxe Tudor Sedan Victoria Wood Panel DeliveryStation wagon |
Layout | Bakhjulsdriven bil med motorn framtill |
Motor | 201 CID (3.3 L) L-head inline 4-cylinder |
Transmissionssystem | Manuell växellåda (sliding gear) med 3 växlar + backväxel |
Hjulbas | 103,5 tum |
Längd | 165 tum |
Bredd | 67 tum |
Tjänstevikt | 2 265 lbs (1 027 kg) |
Broms | Mekaniska trumbromsar på alla fyra hjulen |
Motorn, som hade vattenkylning, producerade 40 hästkrafter (30 kW) vilket var tillräckligt för en maxfart på cirka 105 km/h.
I och med Model A gick Ford Motor Company över till den pedalkonfiguration som övriga populära bilmärken hade etablerat som branschstandard.
Bränsletanken satt mellan instrumentbrädan och motorns brandvägg, och det var tyngdkraften som såg till att bränslet nådde fram till förgasaren.
Trivia
- En stor del av A-fordens estetik utformades av en grupp ledd av Henry Fords son Edsel Ford. Henry Ford ville inte leda det arbetet eftersom han ogillade ”fåfänga” bilar.
- Ford Model A var den första personbilen vars vindruta bestod av säkerhetsglas.
- Strax efter lanseringen av Model A släppte Irving Kaufman ”Henry’s Made a Lady Out of Lizzie”, en hyllningssång till Model A som fokuserade på skillnaden mellan Model T och Model A. (Tin Lizzie var ett smeknamn för Model T.)
- I områden med kalla vintrar blev det populärt att köpa ett tillbehör i gjutjärn som placerades över grenröret på A-forden för att värma upp bilens kupé. En särskild lucka gjorde det möjligt att anpassa hur mycket varmluft som skulle släppas in.
- I Storbritannien producerades Ford Model A med en mindre motor (2043 cc) eftersom bilar där beskattades i enlighet med motorns storlek.
- Elevkåren vid Georgia Institute of Technology i USA har en 1930 Model A Sport Coupe som maskot. Den heter The Ramblin’ Wreck och visas upp vid olika event som arrangeras av elevkåren.
- I början av 1990-talet körde Hector Quevedo och hans son Hugo en 1928 Ford Model A från Punta Arenas, Chile till Ford Motor Companys huvudkontor i Dearborn, Michigan, USA. Sträckan på cirka 22 000 miles (drygt 3 540 svenska mil) tillryggalades från oktober 1992 till december 1994. Bilen krävde minimalt med service under resan. I Nicaragua drabbades bilen av punktering och behövde också få växeln fixad. Numera befinner sig denna A-ford i The Henry Ford Museum i Dearborn.
Ford Model A i Sovjetunionen
Efter att Ford Motor Company avslutat produktionen av Ford Model A tillverkade bilföretaget GAZ i Sovjetunionen Ford Model A på licens. GAZ var ett joint venture mellan Ford och Sovjetunionen. I maj 1929 hade de båda parterna ingått ett avtal där Sovjetunionen förband sig att köpa bilar och bildelar från Ford Motor Company till ett värde av $13 miljoner, förutsatt att Ford Motor Company fram till 1938 bidrog med teknisk assistans för den integrerade bilfabrik som skulle uppföras i staden Nizhny Novgorod, ungefär 40 mil öster om Moskva.
Bilfabriken i Nizhny Novgorod fick namnet Nizhegorodsky Avtomobilny Zavod ( NAZ) och de bilar som började produceras där den 1 januari 1932 bar både detta märke och Fords märke. Ford Model A såldes som NAZ-A medan Ford Model AA såldes som NAZ-AA. År 1933 bytte fabriken namn till Gorkovsky Avtomobilny Zavod eftersom staden bytte namn till Gorky efter den infödde författaren Alexei Maximovich Peshkov vars psedonym var Maxim Gorky. NAZ-A och NAZ-AA bytte följaktligen namn till GAZ-A och GAZ-AA.
Produktionen av NAZ-A / GAZ-A pågick under perioden 1932 – 1936 och uppgick till över 100 000 exemplar. Därefter producerades GAZ-M1 som till stora delar byggde på den fyrcylindriga versionen av Ford Model B.
FAI (Ford-A Izhorskiy) var en pansarversion av Ford Model A som den sovjetiska militären använde 1933 – 1941. Den deltog i spanska inbördeskriget, slaget om Khalkhyn Gol och andra världskriget. Även Ford Model B fick ligga till grund för en militär pansarbil; Broneavtomobil 20 (BA-20) som vägde 2,5 ton och var i bruk 1936-1945. Under det finska vinterkriget lyckades den finska armén lägga beslag på 18 stycken BA-20, vilka kom att kallas PA-6 när de användes av den finska armén.