Ford F-Series har producerats av Ford Motor Company sedan 1948. Det rör sig om bilar som faller in i klasserna light-duty trucks eller medium-duty trucks (class 2-7) enligt klassificeringssystemet i USA. De flesta bilar i F-serien är fullstora pickup trucks.
Första generationen av F-Series såldes i åtta olika viktklasser. Tillgängliga varianter var pickup, panel truck (skåpbil), cab-over engine, skolbuss och konventionell lastbil.
För modellåret 1953 lanserades andra generationens F-Series, en generation som kännetecknades av ökade dimensioner, bättre motorer och uppdaterade chassis. Det var först i och med andra generationen av F-Series som beteckningen F-100 började användas. Halvtonnaren (5,000 GVWR max) F-1 bytte namn till F-100, F-2 och F-3 slogs ihop och blev till F-250, och F-4 blev F-350. Konventionella lastbilar fick beteckningar inom spannet F-500 – F-900. I samband med detta slutade också cab-over engine chassis att räknas som F-Series och blev istället C-Series.
1953 var det sista året som Ford F-Series F-100 hade sidventilsmotor i USA. För nästa modellår bytte man till en stötstångsmotor av typen Y-block V8, den så kallade ”Power King”. Först ut var en 239 CID, men snart ändrade man till 279 CID och därefter 317 CID. Det var också under den här perioden som servostyrning började erbjudas som tillval för F-100.
Ford F-Series F-100 för modellåret 1956 står ut från mängden eftersom den har vertikala vindrutepelare istället för lutande vindrutepelare. Dessutom har den inte den lutande vindruta som man kan se hos F-100 1953 – 1955. Modellåret 1965 var också det år som Ford erbjöd ”Low GVWR”-versioner av sina F-Series lastbilar, inklusive F-100.
Tredje generationens Ford F-Series karaktäriseras av en breddad framdel som gjorde det möjligt att integrerar förarhytten med framfendrarna. Inspirationen kom från General Motors och Dodge. Ford valde dock att gå ett steg längre än konkurrenterna och integrerade hytten med hjälp av en musselskalsdesign. Denna lösning kom att bibehållas för F-Series i två decennier.
I maj 1957 slutade Ford bygga lastbilar i Highland Park Ford Plant i Michigan. Produktionen av lätta och medeltunga lastbilar flyttades till tio andra fabriker i USA medan produktionen av tunga lastbilar (över F-350) koncentrerades till Kentucky Truck Assembly i Louisville. Från och med 1962 byggdes F-100, F-350 och F-600 inte i USA utan i Brasilien.
F-100 Trivia
- Bokstaven F i F-100 står för farm.
- Alla F-100 från 1955 startar med talet 13. (13,0001 och så vidare.)
- I den amerikanska teveserien Petticoat Junction som sändes av CBS 1963 – 1970 kan vi se butiksägaren Sam Drucker köra omkring i en blå F-100 modellår 1953.